Capgeminis trojanske kaffekopp
Capgemini er et stort IT-selskap som stadig er på jakt etter flinke folk. Til et nytt prosjekt var det stort behov for flere Java-utviklere. Men å ansette dyktige utviklere er lettere sagt enn gjort. Konkurransen er hard, det er mange om beinet, og alle utviklerne i hele landet er møkk lei av å bli headhuntet. Derfor er de ofte skeptiske til alle rekrutteringsforsøk.
Kunde Capgemini
Hva Strategi og merkevarebygging / Konsept, kampanje og innhold / Employer branding
Hvordan kan vi da gå frem for å fange oppmerksomheten deres?
Vi visste at alle utviklere har guarden oppe i møte med rekrutteringsbudskap. Da er det nesten umulig å få budskapet gjennom. Men kunne det være mulig å komme seg forbi målgruppens forsvarsverk? På en måte som ikke ville bli tatt dårlig imot?
Inspirert av noen gamle grekere gikk vi trojansk til verks. Ikke med en diger hest (ei heller med spyware), men med en varmesensitiv kaffekopp og en fortelling om noen Java-utviklere som var lei av dårlig kaffe.
«Noen som gidder å teste kaffeprosjektet vårt eller?»
Javakaffe.no
Javakaffe.no ble utelukkende promotert via organisk spredning på Reddit og LinkedIn under avsenderen «Javakaffecrew» og av vårt Java-team på deres egne LinkedIn-profiler.
For å være sikker på at kaffen kun ble sendt til andre utviklere, måtte interesserte først tolke en Java-gåte på nettsiden før de fikk bestille kaffen.
Sammen med kaffen (som var en deilig spesialblend med Java fra Indonesia, levert av Solberg & Hansen) sendte vi også ut en helt spesiell kaffekopp. Koppen var varmesensitiv og endret utseende når den ble fylt av varm kaffe. Da kom en QR-kode til syne sammen med et spørsmål om testerne kunne tenke seg å gi en tilbakemelding om kaffen.
Men QR-koden ledet ikke tilbake til et skjema for å gi tilbakemelding om kaffen. Den gikk til Capgeminis nettside itpraten.no der vi avslørte kaffestuntet og fortalte om behovet for flere Java-utviklere til et spennende nytt prosjekt.
Vi spurte også om utviklerne kunne tenke seg å legge igjen en tilbakemelding om hvordan de synes det var å bli «lurt» på denne måten.
Tilbakemeldinger
«Sykt kreativt, og bare god stemning»
«Så moro! Smart måte å få markedsført seg på blant utviklere»
«Morsom prank, og enda bedre kaffe. Positivt overrasket og bedre enn jeg hadde forventet. Tommel opp.»
«Kaffen var smooth»
«God kaffe og kult krus»
Sitat fra kunden
Mål
150 bestillinger i fase 1 og 150 bestillinger i fase 2
Resultater
227
Antall kaffeposer bestilt i fase 1
190
Antall kaffeposer bestilt i fase 2
150
QR-koder skannet
25 %
Bounce rate på itpraten.no
6 minutter
Gjennomsnittlig lesetid på stillingsannonsen